Det er vedtatt endringer i arbeidsmiljøloven som trer i kraft 1. juli 2024. Disse endringene ble vedtatt 15. desember 2023. Endringene omfatter flere paragrafer i arbeidsmiljøloven, inkludert § 14-6, § 14-7, § 14-8, § 15-6 og § 18-6. Disse endringene er ment å gi tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår for arbeidstakere i Norge.
En ny paragraf, § 14-8 a, er lagt til i Arbeidsmiljøloven. Denne paragrafen sier at hvis en deltidsansatt eller midlertidig ansatt ber om mer forutsigbare og trygge arbeidsvilkår, skal arbeidsgiveren gi et skriftlig og begrunnet svar innen en måned etter forespørselen.
Virksomheter med fem eller flere arbeidstakere skal ha minst ett verneombud, men dersom det er færre enn fem arbeidstakere, så kan det avtales en annen ordning. Dette betyr det må velges verneombud i mange av bedrifter som ikke har hatt verneombud før.
Hvis det starter en nyansatt hos dere har den nyansatte krav på en arbeidsavtale senest sju dager etter tiltredelse. Fristen for når den skriftlige arbeidsavtalen skal foreligge er endret fra “snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte” til “snarest mulig og senest sju dager etter at arbeidsforholdet begynte”.
Det er også gjort flere endringer i listen med krav til opplysninger i arbeidsavtalen, inkludert presiseringer om arbeidssted, rett til ferie og feriepenger, oppsigelsesfrister, lønn, og arbeidstid.
Her er en oppsummering av endringene:
- Fristen for når den skriftlige arbeidsavtalen skal foreligge er endret fra senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte til senest sju dager etter at arbeidsforholdet begynte.
- Paragrafens overskrift endres slik at det kommer frem at den gjelder minimumskrav til «arbeidsavtalen» istedenfor «avtalen». Dette er gjort for at det ikke skal være tvil om at det er arbeidsavtalen det er snakk om.
- Flere endringer er gjort til opplysninger som må med i arbeidsavtalen:
- Hvis det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass, skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder eller fritt kan bestemme sitt arbeidssted. Dette er en bestemmelse som er praktisk hvis man har mer enn ett arbeidssted f.eks. hjemmekontor.
- Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet, samt eventuell rett til annet fravær betalt av arbeidsgiver. Her er det tilføyd at det også skal opplyses om eventuell rett til annet fravær betalt av arbeidsgiver. «Annet fravær» vil omfatte alle former for fravær eller fri fra arbeidet utover ferie, herunder permisjon og sykefravær. Opplysningsplikten gjelder imidlertid bare fravær betalt av arbeidsgiver. Fravær uten betaling eller der betaling kun skjer fra andre, som folketrygden, vil ikke omfattes. Fravær der arbeidsgiver supplerer med lønn på toppen av ytelser fra andre, vil derimot omfattes. Opplysningsplikten gjelder videre betalt fravær som arbeidstaker har rett til.
- Det skal framgå av arbeidsavtalen hvilke oppsigelsesfrister arbeidstakerens og arbeidsgiverens har, og det skal opplyses om krav til fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforholdet.
- De ulike elementene som utgjør lønnen, tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen skal angis særskilt.
- Arbeidstid hvor «den daglige og ukentlige arbeidstiden vil variere», så skal arbeidsavtalen også skal opplyse om dette. Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om ordninger for vaktendringer, samt om ordninger for arbeid utover avtalt arbeidstid, herunder betaling for slikt arbeid. Når det gjelder vaktendringer, henviser bestemmelsen til arbeidsmiljøloven § 10-3 som oppstiller krav om arbeidsplan og at denne skal drøftes med arbeidstakerne senest to uker før iverksettelsen. Andre ordninger kan fremgå av tariffavtale.
- «Ordninger for arbeid utover avtalt arbeidstid» omfatter både merarbeid og overtidsarbeid etter arbeidsmiljøloven § 10-6
- Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om rett til kompetanseutvikling som arbeidsgiver eventuelt tilbyr. Plikten gjelder der arbeidstaker har en «rett» til kompetanseutvikling tilbudt av arbeidsgiver f. eks kompetansehevning for å vedlikeholde autorisasjonen.
- Dersom arbeidsgiver ikke har oppfylt sin forpliktelse til å inkludere informasjon om at et arbeidsforhold er midlertidig i arbeidsavtalen, innen de frister som gjelder etter § 14-5, skal det legges til grunn at arbeidstakeren har fast ansettelse dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.
- Lovendringen fastslår at det ikke kan avtales ny prøvetid der arbeidstaker skal fortsette i samme stilling eller i en stilling som i det vesentlige er likeartet den arbeidstakeren har hatt i samme virksomhet. Bestemmelsen gjelder uavhengig av om arbeidstaker har vært ansatt i en midlertidig eller en fast stilling, og uavhengig av om den nye stillingen er midlertidig eller fast.
- Opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet skal inkluderes i arbeidsavtalen.
Disse endringene er ment å gi mer klarhet og beskyttelse for både arbeidsgivere og arbeidstakere.