Alle bedrifter med fem eller flere ansatte må fra 1.janaur ha verneombud på plass. Vi anbefaler derfor alle våre medlemsbedrifter at de nå kommer i gang med denne prosessen.
Endringer i arbeidsmiljøloven fra 1.januar 2024:
- Krav om verneombud senkes fra ti til fem ansatte
- Krav om arbeidsmiljøutvalg senkes fra 50 til 30 ansatte
- Verneombudets mandat gjelder også alle innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakeres arbeidsmiljø
- Det presiseres i loven at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakerens psykososiale miljø
Det har lenge vært slik at bedrifter med under 10 ansatte har kunnet avtale at de ikke ønsker å ha verneombud på sin arbeidsplass. Fra neste år endres dette. Da vil det kun være bedrifter med færre enn fem ansatte som har mulighet til å gjøre en slik avtale. Det vil også skje endringer i loven som påvirker bedrifter som må ha arbeidsmiljøutvalg. I dag gjelder kravet for bedrifter med 50 eller flere ansatte. Fra neste år endres dette til 30.
Verneombudets oppgaver omfatter ikke kun sjekk av brannslukningsapparater og rømningsveier, men også å påse at de ansatte ikke utsettes for helseskadelig stress eller blir trakassert. Dette blir nå tydeliggjort i de nye endringene da det leggesvekt på at verneombudet skal være med på å ivareta det psykososiale miljøet på arbeidsplassen.
Start prosessen med valg av verneombud nå
Bedrifter som tidligere har ikke har vært omfattet av verneombudsreglene, må nå fra 1. januar ha verneombud på plass. Dette kan være en tidskrevende prosess og vi anbefaler derfor å starte utvelgelsen av et verneombud allerede nå. Leder bør sette seg inn i hva verneombudsrollen innebærer og informere de ansatte om hva et verneombud er, hvilke oppgaver rollen omfatter og hvordan verneombudet kan være en positiv bidragsyter til arbeidsmiljøet i bedriften.
Kilde: Simployer.no